• Gárdony
  • Gárdony
  • Gárdony
  • Gárdony
  • Gárdony
  • Gárdony
  • Gárdony
Iskolaérettség - a Fejér megyei Pedagógiai Szakszolgálat tájékoztatója
2017.01.23. 16:25
Az iskolaválasztás, iskolakezdés izgalmas időszak mind a szülőnek, mind a gyermeknek, hiszen az iskoláskor egy új életkori szakasz kezdetét jelenti. Lezárul az óvodás korszak, a gyermeknek új feladatai, kötelességei lesznek. Fontos szem előtt tartani, hogy egy gyermek fokozatosan válik iskolássá: az akaratlagos folyamatok fokozatosan kerülnek előtérbe, egyre inkább tud uralkodni érzelmein, ösztönein, mozgásvágyán. Nagyon fontos, hogy a gyermek örömmel járjon iskolába, sikeresen vegye az akadályokat, alkalmazkodjon az új környezethez, követelményekhez.

 

ISKOLAÉRETTSÉG

Az iskolaválasztás, iskolakezdés izgalmas időszak mind a szülőnek, mind a gyermeknek, hiszen az iskoláskor egy új életkori szakasz kezdetét jelenti. Lezárul az óvodás korszak, a gyermeknek új feladatai, kötelességei lesznek. Fontos szem előtt tartani, hogy egy gyermek fokozatosan válik iskolássá: az akaratlagos folyamatok fokozatosan kerülnek előtérbe, egyre inkább tud uralkodni érzelmein, ösztönein, mozgásvágyán. Nagyon fontos, hogy a gyermek örömmel járjon iskolába, sikeresen vegye az akadályokat, alkalmazkodjon az új környezethez, követelményekhez.

Az iskolaérettség összetett fogalom, a gyermek egész személyiségének fejlettségét foglalja magába. A gyermekeknek testileg, pszichés és szociális szempontból egyaránt alkalmasnak kell lennie az iskolai élet megkezdésére. Mint ahogy nincs két egyforma felnőtt, úgy a gyerekek is eltérő képességekkel rendelkeznek.

Testi érettség:              optimális testi fejlettség és egészségi állapot, idegrendszer megfelelő érettsége.

Pszichés érettség:       értelmi érettség, érzelmi–indulati élet érettsége, beszédkészség, feladattudat, monotónia tűrés, érdeklődés, motiváltság.

Szociális érettség:       alkalmazkodás és beilleszkedés készsége, szabálytudat, közösség igénye, együttműködés képessége, kapcsolatkötés képessége, felnőtt irányításának elfogadása, önkiszolgálás, bizonyos fokú önállóság.

Amennyiben szülőként Ön vagy az óvodapedagógus bizonytalan abban, hogy menjen-e iskolába a gyermek, forduljanak a Fejér Megyei Pedagógiai Szakszolgálat Gárdonyi Tagintézményéhez bizalommal annak érdekében, hogy a gyermek ne szorongva lépje át az iskola kapuját, hanem mint egy érdeklődő, nyitott, tudásra szomjas kisdiák.

Az iskolaérettség megállapítása után a következő lépés, hogy hogyan válasszunk iskolát. A legmeghatározóbb tényező a gyermek személyisége, képességei. Fontos, hogy milyen a tanító néni személyisége, szimpatikus-e gyermekünk számára, hiszen az elkövetkezendő 4 évben a hétköznapok nagy részét vele fogja eltölteni. Meghatározó lehet az osztálylétszám, hiszen alacsonyabb osztálylétszámnál több figyelem juthat egy gyermekre. Fontos a tanítási módszer is, hogy milyen ütemben haladnak, vajon bírja-e ezt gyermekünk. Az önbizalom alakulásában nagyon nagy szerepe van a teljesítményhez kapcsolódó sikerélménynek, melyet először az iskolai teljesítménye során tanul meg a gyermek. Meghatározó lehet még az iskolaválasztásnál a földrajzi közelség, hiszen a gyermek ebbe az intézménybe fog járni az elkövetkezendő 8 évben!

Nagyon fontos, hogy az iskolába lépés örömteli esemény legyen a gyermeknek, mert az első napok élménye meghatározó lesz számára hosszú távon is.

Elérhetőségeink:

Cím:     2483 Gárdony, Kossuth u. 19.

Tel.:     22/589-572

E-mail:  gardony@fejermepsz.hu

Fel